Top Ad unit 728 × 90

Terbaru

recent

Beberapa koreksi Jamaah Tabligh

Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

Soalan: Mohon komen ustaz tentang Jamaah Tabligh.


Jawapan:


Tentang Jamaah Tabligh, saya suka menukilkan pandangan guru kami Syaikh Abdul Muhsin Al ‘Abbad hafidzahullah beberapa tahun yang lalu dan seperti mana yang kita masih boleh mendengar dalam kuliah beliau akan penjelasan beliau tentang Jamaah Tabligh. Pada musim haji kalau saya tidak silap, ramai orang bertanya pandangannya tentang Jamaah Tabligh.


Kata beliau, mereka ini (Jamaah Tabligh) orang-orang yang ‘abid (ahli ibadah) dan zahirnya berakhlak dengan akhlak yang baik, akan tetapi ada banyak kepincangan-kepincangan yang berlaku dalam gerakan mereka yang perlu diperbetulkan dan dinasihati. Mereka ada kesungguhan yang dilihat tidak ada pada sebahagian kita seperti kesungguhan berdakwah, ingin sampaikan Islam kepada manusia, ingin melihat manusia melakukan amal kebaikan, ingin manusia melakukan solat berjamaah. Ini semua kehendak-kehendak yang baik cuma ada beberapa kepincangan.


Kepincangan pertama, kurangnya mereka memberi fokus kepada akidah, sebaliknya hadis-hadis yang mereka gunakan dalam Fadha-il A’mal ada menyebut kelebihan mengucapkan La-ilaaha-illallah, tetapi penjelasan tentang maksud La-ilaaha-illallah, uluhiyah, rububiyah, asma was sifat dan isu-isu akidah yang lain kurang dibahaskan secara terperinci.


Sedangkan dakwah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yakni dakwah Salafus Soleh menjadikan penjelasan tauhid perkara utama. Muadz ibn Jabal ketika Nabi mengutus beliau ke Yaman dipesan oleh Nabi SAW,



فليكن أول ما تدعوهم إليه شهادة أن لا إله إلا الله

Maksudnya: “Hendaklah kamu jadikan perkara pertama untuk kamu seru manusia kepadanya adalah persaksian Laa-ilaaha-illallaah.” (riwayat Al-Bukhari dan Muslim)



Maka kandungan dan pengisian dakwah itu mesti ada penjelasan tentang tauhid/ akidah, mengembalikan manusia kepada Allah SWT dengan cara dan kefahaman yang benar.


Kepincangan kedua adalah berkenaan sumber rujukan mereka. Di tanah Arab, kitab yang menjadi rujukan Jamaah Tabligh adalah Riyadhus Solihin karangan Imam an-Nawawi. Tetapi mengapa Jamaah Tabligh di Nusantara menjadikan Fadha-il A’mal karangan Maulana Zakariya Al Kandahlawi sebagai rujukan utama. Mengapa tidak menggunakan Riyadhus Solihin juga.


Kitab Fadha-il A’mal karangan Syaikh Zakariya Al Kandahlawi terbahagi kepada 2 bahagian; bahagian pertama adalah hadis-hadis induk dan bahagian kedua adalah hadis-hadis yang terdapat di dalam syarahan atau ulasan kepada hadis induk tersebut.


Adapun hadis induk, 60-70% adalah hadis-hadis yang sahih manakala bakinya adalah hadis-hadis yang lemah dan juga palsu. Adapun dalam syarah, sebahagian besar daripadanya adalah hadis-hadis yang palsu dan juga tidak ada asal. Ini masalahnya dengan sumber rujukan mereka.


Kadangkala apabila bercakap seperti ini, akan ada orang yang berkata, “kamu siapa jika dibanding dengan maulana Zakariya?” Memang kita menghormati Maulana Zakariya Al Kandahlawi sebagai seorang tokoh ahli ilmu. Akan tetapi kita perlu ingat, apabila Imam Syamsuddin Adz Dzahabi rahimahullah yang hidup sekitar kurun ketujuh atau ke lapan hijrah (pengarang kitab sirah yang besar – Siyar A’lam An Nubala, kitab biodata perawi hadis) bercakap tentang Imam Al Ghazali tentang kitab karangan Al Imam Al Ghazali Ihya Ulumuddin, Imam Adz Dzahabi mengatakan keilmuan Imam Al Ghazali dalam bidang hadis kurang, banyak terdapat hadis-hadis lemah dan palsu. Walaubagaimanapun Imam Adz Dzahabi menceritakan kehebatan Imam Al Ghazali dari sudut kefaqihannya, akan tetapi dari sudut ilmu hadis beliau kurang. Begitu juga dengan Syaikh Zakariya Al Kandahlawi, walaupun beliau terkenal dengan ilmu hadis tetapi nukilan beliau dalam Fadha-il A’mal perlu dinilai kembali.


Saya dan seorang guru saya telah menghubungi sendiri pusat Jamaah Tabligh di India. Guru saya boleh berbahasa Urdu dan beliau bercakap dengan Jamaah Tabligh pusat itu sendiri dan bertanya ada atau tidak orang yang telah membuat penilaian terhadap hadis-hadis di dalam kitab Fadhail A’mal. Orang di sana memberitahu bahawa sehingga saat itu tidak ada siapa yang mampu melakukannya (penilaian ke atas hadis-hadis di bahagian syarah atau ulasan), perkara itu pernah diusahakan tetapi oleh kerana terlalu banyaknya hadis-hadis yang tidak bersanad (tidak diketahui dari mana asalnya) maka sukar untuk membuat penilaian ataupun kritikan.


Maka mengapa kitab itu dijadikan sumber rujukan? Adakah semata-mata kerana ia ditulis oleh Syaikh Zakaria Al Kandahlawi? Tidak boleh sedemikian, seperti Jamaah Tabligh di Timur Tengah mereka menggunakan Riyadhus Solihin. Antara sebab dan punca mengapa mereka tidak menggunakan kitab Fadhail A’mal adalah kerana di Timur Tengah ada ramai pakar-pakar hadis. Itu masalah kedua tentang sumber rujukan mereka.


Kepincangan ketiga adalah semangat mereka untuk berdakwah sedangkan pengisian ilmu kurang. Mereka keluar dalam tempoh-tempoh tertentu selama beberapa hari untuk berdakwah. Mereka diberikan beberapa pengisian asas dan disuruh keluar berdakwah. Kita perlu berhati-hati kerana pendakwah mestilah seorang yang berilmu. Mereka berkata, sahabat Nabi RA bertebaran di atas muka bumi. Saya katakan kepada mereka itu semua sahabat Nabi yang memiliki asas ilmu yang kukuh.


Muadz bin Jabal yang Nabi hantar ke Yaman ditanya oleh Nabi, dengan apa kamu hendak berhukum, jawab Muadz, dengan Al Quran. Tanya Nabi lagi bagaimana kalau tidak ada di dalam Al Quran, jawab Muadz dengan As Sunnah. Kalau tidak ada dalam as sunnah? Jawab Muadz, aku berijtihad. Siapa di kalangan kita mampu berijtihad? Adakah semua yang keluar berdakwah di kalangan Jamaah Tabligh mampu menjawab soalan berdasarkan Al Quran dan As Sunnah, adakah jika tiada di dalam Al Quran As Sunnah mereka semua mampu berijtihad.


Jika mustahil semua di kalangan mereka mampu, maka kita perlu berhati-hati menghantar orang keluar berdakwah kerana untuk menyeru orang kepada Islam walaupun dalam hal-hal yang kecil, perlu dilengkapi dengan ilmu terlebih dahulu, perlu ada asas yang mantap dari Al Quran, hadis dan penjelasan ulama Ahlus Sunnah Wal Jamaah.


Kepincangan yang keempat adalah penetapan tempoh-tempoh untuk keluar seperti penetapan 3 hari, 40 hari, 4 bulan. Penetapan-penetapan ini datang dari Nabi atau tidak? Pernah atau tidak Nabi SAW menyatakan kepada para sahabat untuk keluar berdakwah dalam tempoh 3 hari. Pernahkah ditetapkan bilangan hari sedemikian. Jika tidak pernah mengapa kita menetapkannya sehingga ia menjadi rutin dan amalan kebiasaan gerakan Jamaah Tabligh untuk keluar.


Setakat itu dahulu penjelasan ringkas tentang Jamaah Tabligh.


Teks disalin berdasarkan rakaman berikut:


 Ustaz Fathul Bari: Menjawab Isu Jamaah Tabligh


www.youtube.com/watch?v=WmUWM9U12Qk

Beberapa koreksi Jamaah Tabligh Reviewed by Fathul Bari Mat Jaya on 6:00 PM Rating: 5

96 comments:

  1. UBF... sangat jelas kupasan anda.. saya mengharapkan golongan ILMU seprti anda dapat sntiasa turun kependalaman untuk menyumbangkan ILMU kepada warga2 pendalaman contohnya... bukan hanya mainstrim.. bukan semua yg di pendalaman tu boleh serve internet. kalau bukan jemaah tabliq ni yg turun ke kampung-kampung dan pendalaman untuk berdakwah.. golongan2 agama marah bila orang keristian menyampaikan dakwah mereka. tapi bila golongan tabliq pun begtu juga..

    ReplyDelete
  2. Blogwalking...
    Salam kenal :-)
    Blognya keren! Update terus ya

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum Wr.Wb

    saya dari Indonesia, saya bukan anggota Jama'ah Tabligh, namun saya tau tentang Jama'ah Tabligh.

    Jama'ah Tabligh itu hanya menghindari pembicaraan politik & khilafiyah. karena keduanya berpotensi membuat umat Islam terpecah-belah.
    seperti yg terjadi saat ini.
    wahabi yang selalu memvonis bid'ah semua amalan Ahlussunnah Wal Jama'ah, tanpa bertabayyun terlebih dahulu kepada Ahlussunnah Wal Jama'ah.
    jadi antara wahabi & Ahlussunnah Wal Jama'ah sering adu argumen & berujung terpecah-belahnya ukhuwah Islamiyyah

    untuk itu Jama'ah Tabligh tak mau membicarakan masalah politik & khilafiyyah, Jamaah Tabligh ingin menjaga ukhuwah Islamiyyah

    Wasslamu'alaikum Wr.Wb

    ReplyDelete
  4. cakap je pandai.................. pergilah keluar sama dengan tabligh baru tahu kerja dakwah ni. macam main bolalah............komen saja maian sama baru tahu padang kecik ke besar

    ReplyDelete
  5. Gunawan Tabrani11 August, 2012

    Pertanyaan saya apakah syeikh sudah pernah ikut jamaah tabligh keluar di jalan Allah? dan meneliti apa, bagaimana, mengapa itu perlu dilakukan untuk agama ? Apakah jamaah tabligh berdakwah seperti yang antum ceritakan ? Saya sdh merasakannya, ternyata dakwahnya sesuai dengan keadaan masyarakat saat ini, jamaah ini tidak mendakwa orang dgn menganggap orang lain lebih bodoh dari dia, sebab mereka pahami dakwah itu MENGAJAK, BUKAN MENGAJAR jadi mereka cuma mengajak sama-sama agar kita hidup sebagaimana keinginan agama. Kecuali para ulamanya yg menyampaikan bekal kepada jamaah...dan orang2 lain...kalau perkara ilmu itu perkara wajib setiap ummat Muhammad SAW dan saya tahu orang yang jarang solat menjadi rajin sholat, tak pernah puasa sunat jadi puasa sunat, apakah itu tidak berilmu, ya ? Menurut saya yang namanya berilmu, adalah yang semua tidak punya/dapat lalu kemudian bisa/dapat beramal itulah sesungguhnya berilmu, bukan bisa menjelaskannya kepada orang lain tetapi tidak melakukan/mengamalkannya...Mohon maaf kalau kata-kata saya kurang berkenan, karena saya orang bodoh dan yang pintar adalah Allah dan rasulnya..

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah, saya pernah ikut keluar tiga hari. kami masuk suatu kampung di pedalaman, di kampung tsb ada 40 orang islam, dan ada mesjid yang cukup megah. tapi sayang mesjid tsb tidak ada tanda2 untuk sholat berjamaah. kemana para ulama? kemana para kiyai?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,
    hendak bertanya mengenai beberapoa kepincangan diatas.
    jika dilihat dari kepincangan yang keempat,
    saya sempat bertanya pada beberapa orang jemaahnya mengenai tempo-tempo yg dimaksud untuk keluar berdakwah.
    mereka menjawab "Kami fisabilillah seperti hal nya Rosul, para sahabat, & Nabi Ibrahim"
    bagaimana menanggapi jawaban seperti itu??
    sedangakan disisi lain saya melihat mereka berdakwah dengan meninggalkan keluarganya, apa itu cara yg baik??

    ReplyDelete
  8. tgk pd kepincangan pertama x btul, sbnrnya aspek aqidah la yg paling diutamakn utk disampaikan dn di amalkn

    dn lagi yg ketiga tu syarat dlm satu jemaah mesti ad seorang ustaz dn paling baik jika ad seorang hafiz

    yg keempat sbnr nya aktiviti dakwah dilakukan stiap hari cuma pengkhususan hari tu dilakukan sbg latihan utk beramal dn berdakwah di rumah

    ReplyDelete
  9. dulu comen anda sama dgn saya,/tdk sekedar hasad,sampai aq mngatakkan mreka sesat karna zolim mninggalkan kluarga ''tpi setelah saya mnyelam sendiri disitulah saya tau islam yg sebenarnya,,q tinggalkan anak istri demi agama hidup dirumahq,,keyakinan ini susah didapat kalo cuma nyantai2 trus drumah,,dulu anakq nakal,istri mals solat,tilawah dsb..tpi stelah kenal usaha penggerak iman ini..maka sekejap saja mreka brubah''yg wanita alhamdullilah udah hafiz,..yg laki2baru ngerintis tuk jadi ulama...aqu rasa tidak ada org sebahagia aq sekarang ini...ya allah hamba bersyukur..ini berkat jama'ah penggerak iman]jt--semoga da'wah trus bergerak seluruh alam,,jangan matikan hamba ya allah seblum 4 bulan jalan kaki''da'wah ajak umat agar selamat dari neraka..

    ReplyDelete
  10. Sesungguhnya apa yang di sampaikan oleh faza El Amaal adalah perintah dari Allah,Sunnah Rasulullah,jangan di lihat segi kurangnya saja.coba saudara lihat reality kehidupan manusia sekarang mereka2 sangat jauh dari Islam.
    alangkah bijaknya jika saudara memberi laluan seluas2nya kepada jamaah tabliq untuk berdakwah mengajak umat kepada kebajikan.
    apakah saudara2ku yang banyak ilmu,tuan2 guru,ahli2 hadis atau ahli pesantren sudah mampu untuk berdakwah di diskotic,di kelap malam,di tempat pelacuran..coba tanya siapa yg bisa buat dawah kesana kalau bukan jamaah tablig,..berapa bayank gereja yang sudah berobah jadi mesjid.berapa puluh ribu muallaf pertahunnya..atau berapa ratus ribu mengislamkan kembali orang islam..siapa yang buat dakwah ini kalau bukan jamaah Tablig..
    saat ini yang paling berpengaruh dan menggetarkan hati musuh2 Allah adalah Jamaah Tablig .Allah memberikan berkah kepada mereka menjadi jemaah terbesar di dunia karna caci maki dan hinaan terhadap mereka.

    ReplyDelete
  11. berhayalah kamu, untuk angan2 yang panjang

    ReplyDelete
  12. Setinggi apapun ilmu anda, kalau hanya mencari kelemahan dan tidak turut terjun langsung bersama Jamaah Tabligh keluar dijalan Allah yang tujuannya untuk memperbaiki diri, tidak akan ada kebaikan buat anda.
    Korun laknatullah 'alaih, itu hafal kitab taurat, tapi hidupnya kebelangsat karena tidak ikut nabinya, tidak ikur cara hidip nabinya. Dan banyak orang-orang pntar dalam ilmu agama tapi tidak ada amal agama.
    Hanya dengan khuruj 3 hari dengan niat yang bersih, insy-ALLAH.

    ReplyDelete
  13. terima kasih atas kupasannya ..walaupun sebahagiannya tidak mempunyai ilmu yg cukup tetapi niat mereka buat demi kerana Allah.allahualam

    ReplyDelete
  14. emmmmmmmmmmm ustaz pandai cakap jeee......cakap belakang boleh laa!!! Ambil tindakan laaa tu x betul ini x betul apa punya orang alim bodo!!dunia nak kiamat fitnah sana sini....

    ReplyDelete
  15. harap ustaz balas

    ReplyDelete
  16. cuba bagitahu dakwah Nabi SAW A-Z adakah sama seperti yang kamu buat lepas ceramah ambil upah .

    ReplyDelete
  17. kalau jemaah tabligh punyai ilmu yang tinggi... pasti lagi hebat..

    ReplyDelete
  18. http://drnasoha.wordpress.com/2010/03/11/jemaah-tabligh/

    ReplyDelete
  19. ilmu je tinggi tapi untuk 3p(perot,poket,pangkat)buat apa.

    ReplyDelete
  20. salafu sholeh09 December, 2012

    ustd benar semua sahabat mmliki ilmu.....
    tapi tapi tarap keilmuan mrk brbeda2....
    bgtupun dng Jt tak sluruhnya orang bodo tak brpngetHuan.... cz seandainya tarap ilmu sahabat semua sama mngapa hanya abu hurairah dan aisyah yg trknal mriwayatkan hadist,dan bbrapa sahabat lainnya,bgtu pula seakan2 ahli tafsir ibnu abas ahlinya..... dan abadilah dlm hal patwanya.

    ReplyDelete
  21. Memela..nabi x bagitau pasal keluar 3hari,40hari,4bulan...pastu korang sibuk pasal ilmu fardu kifayah yg lebih kepada dunia,kedoktoran,kejuruteraan(ak xlah cakap soh tinggalkan ilmu fardu kifayah yg more to dunia tu)tapi ada ke dalil yg jelas soh pergi sekolah rendah 6tahun..sekolah menengah slama 5tahun,asasi/matrik/diploma/sijil:1/2/3thun,dgree:3/4/5thn,master,phd etc...HAH cuba korang pikir......bandingkan ap yg ak gtau nih

    ReplyDelete
  22. ustaz dah ada ilmu. Dah tahu Al-Quran dan Hadis, sbb apa tak turun padang buat dakwah...Nabi tak buat ceramah, nabi keluar susah payah sebarkan kalimah kapada manusia...semua nabi buat begitu. cuma ustaz-ustaz la ni yang tak mahu buat...sebab duit kena keluar untuk berjihad. kalau bagi ceramah duit masuk. baru ustaz akhir zaman "ulama su'. cakap agama, tapi poket penuh, kereta besar.....tuggulah d akirat nanti

    ReplyDelete
  23. mu knl dk sheikh zakariya yg mu nk complain tu.. mu hfal brpa bnyk hadis .. sheikh zakariya brpa bnyk hdis dia hfl.. mu klu ta tau jgn blagak pndi..

    ReplyDelete
  24. knp xkaji ape nabi dan sahabat buat dr awal smpai akhir...adakah kamu beriman pada sbhagian al-quran n mendustakan sbhagian yang lain???....begitu hebat yahudi punya perancangan sehingga org2 yang dikatakan ahli agama (islam) atau dipanggil ulamak atau ustaz bangun dan bangkit diatas millah mereka (yahudi),pemikiran mereka,sistem mereka,sehingga nak bangunkan agama pun guna millah yahudi,nk buat dakwah pun ikut mnhaj yahudi,berpolitik pun atas asas dan sistem yahudi sehinggalah org2 yang dipanggil ustaz ni (sbahagian dr mereka) mengeluarkan fatwa2 dan pandangan yang berdasarkan yakin yang salah pd khidupan nabi dan sahabat.dan methodnya ikut yahudi...pasti2 dan pasti mereka xkan faham al-quran walaupun mereka belajar tafsir al-quran

    ReplyDelete
  25. Aslm m alaikm wr wb , pertama2 kami ucapkn terima ksi kpda ustd dri malay ini atas koreksinya trhdap kmi jamaah gerak untuk prbaikan iman kami dan yg k2 kami sarankan kpda ustd dri malay ini untuk menyemptkan wktu ustd untk trun lngsung buat da wah untk jmpa umt di luar sna jng pandai ngomong sja salurkan ilmu nt tu kpda orng2 awam d luar sana jngn smpai tragedi penyembelihan leher orng2 alim dn pmbkran kitab2 nya trulng kembli dn tdk menutup kemngkinan leher nt yg kna sembelih nnti sdh siap lom?????

    ReplyDelete
  26. Soalan saya, tahap ilmu yang macam mana untuk seseorang itu layak berdakwah/bertabligh...? Alhamdulillah Ustaz dikurniakan ilmu yang banyak pun masih belum (mungkin sedang) turun ke medan berjumpa dengan ummat disegenap lorong dan pintu. Berapa tinggi ilmu yang diperlukan...?

    ReplyDelete
  27. putri norelyna binti hasyim11 January, 2013

    kejayaan hanya dalam agama........

    ReplyDelete
  28. Farid Pangeranhati12 January, 2013

    Semoga engkau sodaraku diberi hidayah dan kepahaman.

    ReplyDelete
  29. Sedikit koment dari saya yang masih bodoh...
    1. Silakan ustad Fathul Bari buku2 yg lain yang berkaitan dg jamaah khuruj ini..(Jamaah tabligh,,kata orang luar jamaah).
    2. yang saya pahami saat ini ada beberapa kitab yg menjadi acuan Jamaah Khuruj :
    ...Fadhail Amal oleh Syech Maulana Muhammad zakariyya.
    ...Fadhail Shadaqoh oleh.............sda......
    ...Fadhail Haji dan Shalawat oleh.....sda....
    ...Riyadlush Shalihin oleh imam An Nawawi Ad dimasyqi.
    ...Hayatush Shahabah oleh Syech Maulana Muhammad Yusuf Kandhlawi.
    ...Misykatul mashabih oleh Imam Khatib At Tirmizi.
    ...At targhib wat Tarhib oleh Hafizh Al Mundziri.
    ...Al Abwabul muntakhabah Min Misykatul Mashabih oleh Syech Maulana Ilyas.
    ...Al Ahditsul Muntakhabah oleh Syech Maulana yusuf.
    ...Al Adabul Mufrad oleh imam Bukhari
    3.tujuan utama khuruj Fisabilillah adalah untuk Islah diri,,mencharge iman..bukan untuk mendakwahi orang lain.
    orang yg baru tahu agama,.ataupun sudah tahu agama jika ikut keluar 3 hari saja secara istiqomah dan menjaganya dg amalan maqomi insya Allah iman akan selalu tetap terjaga..
    Kita memang bukan keturunan Nabi saw..tetapi kita mengemban risalah kenabian yaitu menyampaiakan apa yg kita tahu ttg agama sesuai kemampuan kita...
    apakah anak kecil/remaja tidak boleh mengumandangkan adzan,,jika disekitarnya ada yg lebih dewasa/lbh paham agama..?
    tentu boleh....
    4.Ada hadist yg menyebutkan bahwa
    " apabila ummatku di akhir zaman mengorbankan 1/10 waktunya di jalan Allah, akan diselamatkan."
    sudahkah kita melakukan...?
    berapa waktu yang kita gunakan untuk agama agar diselamatkan..?
    saya yang bodoh ini menghitung..1 bulan ada 30 hari dan i/10 dari 1 bulan adalah..3 hari.
    yang 40 hari itung sendiri pakai tahun ..
    yang 4 bulan hitung sendiri pakai umur.
    bahkan para ulama Jamaah Khuruj fi Sabilillah kalau keluar 1 tahun,tertibnya,,Subhanallah.
    Mereka keluar korbankan waktu,,harta,,diri bahkan ada yg wafat saat keluar demi agama...hanya untuk kemaslhahatan ummat tanpa mengharap apa2 selain ridho Allah.
    3 hari,40 hari,4 bulan,,dst adalah tertibnya orang keluar utk perbaiki diri sambil mengajak saudara2 yg lain utk jalankan agama,,tanpa ada paksaan sedikitpun..
    mengapa tidak ada yg mengkomplain,,sekolah SD/MI 6 tahun..SMP/MTS 3 tahun..SMU/MA 3 tahun..Perguruan tinggi..dst.
    Adakah hadist untuk belajar ilmu spt itu ?
    adakah Rasul saw /para sahabat r.huma mencontohkannya...?

    Kalau ustad ingin lebih paham..silahkan ikut keluar mulai 3 hari..
    dg hati yg bersih dr segala prasangka ...
    insya Allah ..ustad akan merasakan manisnya iman..
    apalagi jika ustad diusir dari rumah sesama muslim hanya untuk mengajak ke masjid...
    pernahkah ustad alami....saya yakin belum...

    ReplyDelete
  30. A'kum Ustaz boleh rujuk visit http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Zakariya_Kandhalawi sbg panduan. In Shaa Allah.

    ReplyDelete
  31. istigfar banyak2 ustaz ...kerana sampaikan fikir yang salah pada mereka yang membaca, membuat kan org slh paham terhadap usaha agama nabi saw.Nabi menangis utk wujudkan umat ini,tetap dgn mudah seorang yg ada ilmu mcm ustaz sampaikan perkara yang dijajadikan mainan syaitan( halangagama dpd tersebar).Kita marah org islam dihina, tapi kita marah juga org yg nak sebarkan agama..cm ner ...wahai ustaz moden yg byk ckp..tp x buat...taubat lah...Ya Allah ampun kan saya juga ya Allah.

    ReplyDelete
  32. jamsari mariman21 January, 2013

    saya biasa dengar komen2begini drp ust2ygbijak pndai,tetapi mereka befcakap dari bilik2dingin,media massa@mjlis ilmu yg besar2.sayaprnah prgi ke kg org asli yg dlunya islam tetapi skg jdi kristian krana tidak ada pndakwah2islam yg jnguk mereka. Dimana mereka yg berilmu itu?sngupkah mereka bersusah pyah mendatangi mereka seperti yg dibuat oleh org2kristian?

    ReplyDelete
  33. ustz ni ilmu bnyk tapi x phm cian...berapa ramai arini manusia tau x solat tu dosa...tapi ramai yg x solat...bukan x de ilmu...knp ustz....bole jwb x...nabi berpesan dlm haji widak supaya sampaikan dri aku walau satu ayat...tu adalah lebih baik...bole jelaskn x pak ustz...

    ReplyDelete
  34. ramai sekarang org berilmu agama jual agama...dulu nabi x jual pon....

    ReplyDelete
  35. abis tu yg berilmu x nk wat dakwah...jadi org yg x berilmu lh ni yg berani wat dakwah...nk wat cmna...akhir zaman...

    ReplyDelete
  36. tabligh kuar korbankan harta untok agama..
    ustaz skrang ny bknnyer korbnkan harta..
    tapi harta msuk dlm poket,,
    lau btol sume kpincangn tu.
    dh lme tbligh diharamkn..
    brani meh trun sri ptaling,,

    ReplyDelete
  37. Rahmat dani27 January, 2013

    Hidayah

    ReplyDelete
  38. klw cuma mengajak seseorang untuk taat dan kenalkan kpd ALLAH tak perlu ilmu yg tinggi2 kayak ilmu kamu stad, yg penting amar ma'ruf nahi mungkar tu perintah ALLAH tau?????????

    ReplyDelete
  39. Semoga allah pahamkan anda (penulis). Salah saya umat belum mau taat, karena saya juga belum mau terus utk taat. Ya ALLAh sukseskan Ijtima 15 kawasan di Indonesia 2013. Semoga Engkau Ridho..

    ReplyDelete
  40. jemaah tabligh korbankan masa dan wang ringgit untuk agama. keluar tidak dibayar upah malah wang ringgit sendiri dikorbankan, ada yang ambil cuti tanpa gaji, cuti tahunan dikorbankan semata-mata untuk jalan allah. berapa ramai pendakwah dr jakim yg sanggup turun padang tanpa dibayar gaji? hairan sungguh. kalau keluar 40 hari 4 bulan meninggalkan keluarga untuk agama dipertikaikan. tp kalau keluar berbulan2 atau bertahun-tahun untuk tujuan dunia tak pernah pulak dipertikaikan.

    ReplyDelete
  41. abu muhammad ridwan09 February, 2013

    menyampaikan suatu kbenaran bnyak tantangannya dari orang jahil ,apakah hanya dengan kuruj/amalan yg tdak dicontohkan rosul bisa mendatang kan kepahaman agama?? Kalaulah benar dengan cara itu baik pastilah rosululloh tak luput darinya/ mengajarkannya kepada kita' islam telah sempurna tak perlu lg membuat2 amalan baru( apa2 amalan yg mendatangkan kecintaan 4jjl melainkan telah diajarkan oleh rosululloh solallohu'alyhiwasallam dan apa2 yg membuat 4jjl murka telah diperingatkan pula kepada kita agar menjauhinya) wabillahitaufiq

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum, dewasa ini orang islam menceritakan kepincangan golongan islam yang lain. Ini bukan cara nabi ajar. Kita lihat yahudi dan nasrani telah mendahului menceritakan kepincangan para sahabat, yg kita tahu para sahabat tiada kepincangan. kalau tak ia takkan di gelar R.A. Betullah nabi ada bersabda lebih kurang mahfumnya Umatku akan ikut langkah-langkah Yahudi sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, hinggakan kalau ke lubang biawak yg sempit dan kotor kita akan ikut. Teruskan buat dakwah kerana ini saja jalan untuk selamat dari fitnah Dajal.

    ReplyDelete
  43. Umat Muhammad SAW13 February, 2013

    Doakan semua umat manusia dapat taat perintah Allah ikut cara Nabi SAW dan dapat terhindar dari neraka Allah SWT.. semoga ustaz dapat faham dan buat sama kerja mulia ini. untuk peringatan diri sendiri dan semua. Teruskan berdoa semua. Kefahaman terhadap agama akan datang bila ada pengorbanan. Susah payah terhadap agama walaupun dipandang hina percayalah Allah akan nilai semuanya. Sedih tengok keadaan umat sekarang ni. Kepada UFB, cubalah sekali sekala join jemaah untuk tahu apa sebenarnya Jemaah ini bawa dan perjuangkan. UFB banyak ilmu, boleh bimbing jemaah yang lain.

    ReplyDelete
  44. Abu Al A'zham15 February, 2013

    Salam,
    Ustaz harusnya bersangka baik.

    ReplyDelete
  45. Teruskan usha dakwah ini walaupun dgn apa cara sekalipun namun cara Nabi lah yg afdal, insyaAllah. Yang kita tak mau ialah tiada usha dakwah. Sedangkan pihak Kristain sangat giat dlm usha dakwah mereka. Ilmu yg ada kita sampai2kan. Hatta seorang Ustaz pun punyai tahap ilmu yg berbeda. Usahlah tunggu perfect berilmu dulu baru nak buat usha dakwah. Setiap detik kehidupan adalah menuntut ilmu dan meneroka pengalaman. Jangan putus harap pada hidayah Allah. Buat kerja ikhlas pada Allah bukan pada makhluk atau mengharap fulus. Jamaah tabligh sinonim dgn mujahadah dakwah praktikal mengajak manusia kembali kepada ajaran Rasulullah untuk taat pada Allah. Pada masa yg sama perbaikilah setiap kelemahan yg ada supaya tidak menimbulkan fitnah. Syukur, Sabar dan Redhalah dengan segala ujian Allah. Tonjolkan kebaikan bukan keburukan. Gantikan sifat meruntuh dengan sifat membina. Sama2 kita bersangka baik.

    ReplyDelete
  46. wahai ustaz athul bari,, kalau kamu tahu ada kepincangan kenapa tak kamu saje yg keluar dakwah,, asyik ceramah dalam tv tak jadi,, untuk dapat kefaman agama kita perlu mujahadah,, hari ini semua orang islam tahu kewajipan solat tapi ada gak yg tak solat,, sebab iman lemah,, jadi dia orang keluar nak baiki iman,, bentuk kesedaran agama,, kalau kamu betul2 ustaz kenape ambil imbuhan bila bagi ceramah!!??

    ReplyDelete
  47. tak naikkn pun baca artikel..jom kita kluar jumpa ummat

    ReplyDelete
  48. tabligh adalah sifat rasul,tabligh juga pada saya kerja semua umat muhammad.Tidak perlu menyalahkan sesiapa.Tapi memang beginilah rupanya cabaran untuk menyebarkan islam.Harap satu hari nanti ustaz fathul bari sama2 berdakwah dgn para jemaah.bukan sekadar duduk dan memberi komen sahaja.

    ReplyDelete
  49. Jama’ah Tabligh Lebih Utama drpd Kibar Ulama?!

    ReplyDelete
  50. Salam, tuan2 yg d muliakan Allah,SWT. Nabi saw. Lagi bnyk d hina ketika wat dakwah, jan pedulikan mereka, kita nak suka kan Allah, bkan nak sukakan mereka..
    InsyaAllah, jadikan usaha agama maksud hidup kita.

    ReplyDelete
  51. rashid tabligh26 February, 2013

    Mengapa ustaz cari perbedaan dari kesamaan, mengapa cari keburukan dari kebaikan, mengapa pentingkan pendapat dari masalah umat?

    ReplyDelete
  52. setuju syeikh...

    ReplyDelete
  53. willy nurmandi09 March, 2013

    iblis ilmunya plg tinggi,yg mnjadikn dia sombong tak mau sujud pd adam,kt khuruj nak perbaiki diri

    ReplyDelete
  54. hamba Allah09 March, 2013

    Ustaz pndai mmftnah sj. xda ilmu xbleh dkwahla kununya.. Ustaz yg tggi ilmu pun brdkwah klu utk duit sj buat apa. sdngkn dkwah ialah krban diri, hrta & masa... yg ustazni org lain yg korban duit utk ustaz. klu x kna byr nak dtang cramah ustaz xkan ada dtang punya. Ustaz xtau ka rmai jmaah tabligh lbih berilmu, warak, alim & zuhud dr ustaz.. ustaz taubatla sblm trlambat.. salam...

    ReplyDelete
  55. Ahmad Uzair11 March, 2013

    Inilah bukti kejayaan para yahudi dan nashoro terhadap usaha mereka sejak sekian lama. Namun org2 Islam telah dikaburi dan didindingi dgn cara kehidupan mereka. Malah org2 Islam juga merasakan bahawa apa yang ada sekarang ini adalah benar walaupun mereka berpendidikan tinggi dalam jurusan Islamiah. Para yahudi dan nashoro telah pun mengatur dgn baik sekali bahkan sehingga tidak menimbulkan syak drpd para ilmuan islam yg leka dgn keduniaan. Cara pendidikan, pakaian, ekonomi, dsb telah dipolopori mereka. Cara penyelesaian paling mudah adalah dengan kembali kpd sunnah Rasulullah SAW dan kaji apa yg Rasulullah SAW buat setelah manusia jauh dr. mengingati Allah SWT. Islam adalah agama yg haq dan tidak ada campuran dgn mana2 cara hidup yg lain. Begitulah yg diajar oleh Rasulullah SAW. Wallahu A'lam..

    ReplyDelete
  56. khairul nizaam11 March, 2013

    As salam,,mulianya JT apabila keluar 3hr , 40hr atau 4 bulan,,menjadi tetamu di rumah allah,,kalau sesama manusia pun akan memuliakan tetamu dirumahnya,,ini kan pula allah muliakan mereka...minta doa kalian semoga saya pun dapat jadi dikalangan mereka..

    ReplyDelete
  57. antum allamah memang, tapi sayang penilaian antum terhadap JT sama sj dg orang awam, yg masih subjektif. lihatlah para arkoholik,penjudi, penzina bisa kembali kejalan Allah dengan ikhtiar saudara2 kt di JT.dan perlu ana tegaskan berda'wah itu bukan hanya tugas orang tertentu saja, tapi perlu kolektifitas.

    ReplyDelete
  58. budak baru belajar14 March, 2013

    in sya allah...kita muliakn alim ulamak...kerana allah..in sya allah...bsar blasan nya..
    wlaupn alim ulmak itu xspndpat dgn kite.. just senyum je...in sya allah...hidapat d tgan allah..tiak ada yg mustahil bg allah... maaf lau ade slah silap...

    ReplyDelete
  59. budak baru belajar14 March, 2013

    *tidak ada yang mustahil bg ALLAH swt...

    ReplyDelete
  60. tempoh hijrah telah ditetapkan ulama jemaah tabligh.bukan paksaan .tapi dakwah sambil mengajar.

    ReplyDelete
  61. Syeikh Nuruddin al Banjari - Penerangan Tentang Jamaah Tabligh

    http://www.youtube.com/watch?v=983OgpFw0LM

    ReplyDelete
  62. Salam, Jemaah Ulama khuruj setahun, orang awam 4 bulan,, kenapa ye??
    Mgkin ustaz kene khuruj setahun bersama jemaah ulama.. InsyaAllah.. Muntakhab ahadith juga diguna pakai oleh jemaah dakwah tabligh... bukan fadilat amal je..

    ReplyDelete
  63. Salam,

    saya tak berani nak bagi komen apa-apa mengenai kitab atau hadis2.. (sememangnya noob).

    Cuma apa yang saya lihat, pendekatan dakwah tabligh kini perlu diperluas, diperkembang dan tidak hanya jalan dari satu rumah ke rumah.Pada penilaian saya, berdakwah ini lebih kepada public relation (PR) dan setentunya perlulah berilmu...dan tahu bagaimana untuk menarik perhatian terutamanya generasi kini. Pendekatan yang digunakan pada hari ini bukanlah tidak sesuai, tetapi cuma tiada perkembangan. begittuuuu jela.

    Mohon ampun dan maaf jika ada yang terasa, tetapi saya, secara peribadi, merasakan dah tiba masa untuk merangka strategi baru untuk memastikan generasi muda hari ini dan masa hadapan agar terlepas dari kelekaan dan kelalain mentauhidkan diri ke jalan allah.

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum ustaz.selama ni apa yg ustaz perjuangkan? apa KPI ILMU? apa tahap ilmu UFB? dan tahap mana ilmu seseorang utk membolehkan seorang yang islam utk berdakwah? setahu saya (dan saya dah saksikan) JT dah hantar jemaahnya ke banyak pelusok alam, melahirkan ribuan hafiz, alim dan ulama melalui madrasahnya, dan rakan2 saya sendiri telah mahir membaca quran melalui khuruj2 mereka. saya syorkan UFB belajar dari mereka, ilmu di lidah akan menjadi hujah di hadapan Allah. usahakanlah agar ilmu kita pelajari sampai ke lubuk hati.. Jurutera, Bangi.

    ReplyDelete
  65. Masalah ini akan saya bahaskan dan jawab secara terperinci. Berdasarkan kritikan Fathul Bari ini, sangat jelas pada fikiran saya yang beliau cuba menilai minhaj Jemaah Tabligh mengikuti minhaj Salafiyyah Wahabiyyah yang menjadi pegangannya. Padahal minhaj Jemaah Tabligh telah dibentuk di atas aliran madrasah Ahlul Hadith Darul Ulum Deoband, yang menjadikan mazhab Asy'ariyyah sebagai pegangan. Dan aliran Salafiyyah Wahabiyyah di Mekah dan Madinah memang terkenal sebagai aliran yang sangat kurang tolak ansur dengan aliran Asy'ariyyah dan Maturidiyyah serta aliran Tasawwuf yang tidak sejalan dengan pemikiran mereka. Mereka juga amat berketat dan melampau dalam menilai hadith-hadith, terutamanya hadith-hadith dha'if.

    Insya-Allah, saya akan cuba menulis jawab balas kepada kenyataan Fathul Bari ini.

    ReplyDelete
  66. Ustaz fathul bersangka baik. Dia ulas menda yang betul. Tak sahih, memang tak sahih. Imam ghazali , memang tak sahih, . Terima ksh ustaz perbetulkan apa yg salah.

    ReplyDelete
  67. saya tak berilmu sangat utk solat. fatihah pun saya kelam kabut. maksudnya sya tak boleh berdakwah ajak orang untuk bersolat. gitu juga al quran. tajwid ntah kemana saya ni. sya tak berilmu. hafiz-hafiz sahaja yang boleh ajak orang utk baca quran? saya tak boleh ajak?

    ReplyDelete
  68. Abdul robb02 May, 2013

    Ass wr wb....Wahai semua manusia yang mengaku ahli agama dan ahli benar, sungguh saya kasihan melihat kalian yang hanya bisa saling menghujat. Kalian orang berilmu tapi dipakai untuk saling menghujat sehingga timbul saling kebencian antara yang satu dan yang lain. Sungguh kalian sudah terperdaya oleh jebakan syetan. Bertobatlah kalian semua.

    ReplyDelete
  69. komentar ustaz FB ni meningkatkan syiar agama atau menghancur parahkan agama? ini nafsu. syaitan kuasai beliau. syaitan tipu beliau. bantulah beliau. rasa diri lebih baik. tengok melangit. xnak orang lebih pandai dari dia. kalau nampak lebih sikit dr dia, siapppp. rumah orang tu ada satu sampah kulit keropok akan dia sebar2 pada dunia. orang tu xberiman. tak jaga kebersihan. taubatlah USTAZ! kau kutuk tertib kerja nabi & sahabat. kalau salah, kau cipa cara dakwah ikut pemikiran kau. mazhab apa ntah nanti. org2 xtau menahu, cek kitab fadhail & muntakab hadis yg dia kondem tu dulu. baca betul2. dapat naikkan iman korang atau menyesatkan korang. bahaya sungguh USTAZ FATHUL BARI ni. ko jawab lah di akhirat depan Allah & Nabi nanti.

    ReplyDelete
  70. Anti WAHABI03 May, 2013

    Ustaz Fathul BAri WAHABI memang suka ulas benda-benda sahih. Dia juga sepatutnya ulas kesahihan hadith yang menyatakan pengikut wahabi (spt dia) adalah pengikut dajal juga. Ini ada di dalam hadith sahih

    ReplyDelete
  71. 700803135580rozxmahali12 May, 2013

    Wahai ust,u thu maulana zakaria,ilyas,umar,inamulhasan,kesemua mereka meninggal dlm rahmat allah.ilmu/amalan mereka sukar utk d banding dgan ilmu kita.sbab tu lah jt ikut contoh yg d katakan mereka ni,kna mereka ni tlah lama mengamalkan apa yg d spaikan nabi s.a.w.ilmu kita bru setitik air dah ckap berapi2 tpi amalan ksong.u istikamah buat sbahyg tahajud,zikir,tak tinggal sbahyg jamaah,klau ni u tak dpat buat jganlah nak kgi kitab sana/sini buat kmu malu ja.brapa byak org dgar cmah u,brapa byak org dgar baya maulana ni,ulamak kta,jgan kmu ska ilmu u hebat,u lebih thu iblis laknatullah brapa hebat ilmu yg dia ada d mana allah letak dia.ilmu kita bru ja stahun jgung dah kta ni tak betul,tu tak btul,cuba cermin diri dulu,org berilmu tuan dia tak kata dia ni bodoh,sesat,krang ilmu,malah dia kata kna muzakarah,klau u rasa ilmu,amalan u tggi pgi ajar org bkan ja d masjid,kpong ke kpong,merata dunia hkusus d plastine,brazil,afrika...cramah brapi2 tkut nanti tbul ria,spai serak suara,dgan tgan tjuk sana/sini.bkan nak brukkan org,brapa rmai ust sbyg jmaah.dsbab jt masjid yg ksong skrang dah ada isi,dsbab jt brapa rmai anak muda dgan allah,hya jt sja sgup pgi jpa org rumah ke rumah,ada usr tmasuk u ada pgi jpa org rumah ke rumah,ni kja nabi,nabi dwah org rumah ke rumah knapa u tak buat,nabi d jmin syurga,u mcam na.nabi tak malu buat dwah rumah ke rumah tpi ust skrang ni malu,munggin mereka rasa hebat.nabi buat,knapa tuan tak buat,cramah berapi2,nabi ada berapi2,nabi ada dwah spai suara serak,tak malu ka,nabi ahli syurga,u blum thu lgi tuan..walam

    ReplyDelete
  72. 700803135580rozxmahali12 May, 2013

    Sya berskur dgan jt wlaupun tak punya ilmu mcam ust tpi mereka sgup dwah org dri rmah ke rmah,mereka tak malu bca kitab jtdpan org rmai,kna mereka thu mereka dlm pringkat blajar,mereka buat dwah rmah ke rmah kna nabi buat dwah rmah ke rmah,knap ust2 tak buat cam nabi buat,nabi d jamin syurga,cam na dgan ilmu /amalan yg ada pda ust boleh jamin msuk syurga.ust ckap berapi2 spai suara serak,tgan tjuk sana/sini apakah ni tak riak,mcam lah ilmu tu byak/tggi sangat,tpi amalan ksong.ust2 istikamahkah sembahyg jamaah,tahajud,zikir,klau tak baik jgan ckap berapi2buat mlu ja.munggkin stu hari org jumpa ust berada d psar raya sdangkan pada msa tu org azan,pa org kta,ckap berapi2 tpi dia d kedai kopi.ust lagi thu,iblis laknatullah ilmu dia berapa hebat,tapi d mana allah buang dia,tu la ckap berapi2,tapi tak sedar dri,ilmu /amalan hebat tpi ksong,asik btulkan org ja,tpi diri sdiri tak d betulkan.ceramah spai teriak,suara serak,tangan tunjuk sana/sini,kutuk sana/sini,ini adalah amalan syaitan kna kita rasa ceramah kita tu terlalu hebat,riak.kita lihat org yg berilmu amalan hebat dia ceramah relek ja,tak spai pu suara serak,teriak,tanggan tjuk atas/bwah,sana/sini.kna apa,dia tkut riak.org jt memang ilmu kurang,tpi kna spaikan dwah,kna ni kja nabi,mana ust yb hebat2 tu tak iut kja nabi,klau ust kta,tunggu ada ilmu baru boleh sampaikan kpd org,macam na sahabat spai negeri cina,dia org pdai ckap cina ka,faham,hidayah tu urusan allah,manusia tak dpat bgi faham,hidayah walaupun ceramah berapi2.sahabat ilmu/amalan mereka ada roh/kekuatan,sbab tu mereka dpat dwah org bukan islam,ilmu kita bru sikit ja,nak dwah org bukan islam memang tak dpat,kita serah ja pda allah,allah tahu kekuatan kita.contoh,kerajaan bagi tahu kita,rakyat d dahulukan,janji d tepati,slogan ni pun,kita dah melenting,apa lagi,klau kita buat dwah org bukan islam,dia baling dgan batu,tampar,tembak,memang kita lanyak dia habis2.sbab tu lah kita,tak d suruh dwah org spt ni.nabi,sahabat buat dwah spai d baling dgan batu,spai patah gigi,kna mereka tahu,kesabaran mereka spai lebel yg d kehendaki oleh allah.ust2 macam mana,boleh buat,tak pyah ceramah berapi2,
    Allah maha mengatahui,niat kita nak ceramah spai teriak,serak suara,tangan tjuk sana/sini supaya org kata,kita penceramah yg heat.nabi,sahabat ada dwah spai serak suara,teriak,tangan tunjuk sana/sini,tak da,ust.knapa ust buat macam ni.nabi,sahabat d jamin syurga,ust macam na.w..salam

    ReplyDelete
  73. 700803135580rozxmahali13 May, 2013

    Ust2 tak turun padang spt nabi kna mereka anggap dah betul2 hebat tu.nabi,sahabat d jamin syurga,lagi kena jumpa org dri rumah ke rumah,kpong ke kpong,bdar ke bdar,ust malu kna ilmu mereka tu dah terlalu byak,sebab tu mereka ceramah berapi2 spai serak suara,teriak,tangan tunjuk kiri/kanan,kaji hadith palsu ka,tak palsu,lemah ka tak lemah,bagi pendapat sya kalau byaklah istifar,taubat kna sering ja tengok salah org,pincang sana/sini,u cermin dulu u,u rasa u hebat ka,amal u masih lemah,tlong jgan tengok kesalahan org lain,org tengok u ceramah org sakit hati,asik teriak,serak suara,mcam la u tu pdai/alim sangat,kalau ilmu/amal belum spai tahap sahabat tolong jgan malukan kmu sdiri,nabi,sahabat d jamin syurga,ada cakap mcam u berapi2,nabi,sahabat kena jumpa semua org,bukan mcam u ceramah ja dlm masjid,u rasa u hebat sgat ka,klau ilmu/amal mcam u,baik u keluar jemaah,bru u thu,nabi,sahabat jumpa org spai kna baling pkai batu,ini nabi,sahabat ust,kenapa u tak buat,apa yg nabi,sahabat buat,ckap ja tentang nabi,sahabat tpi tak buat,kan bohong nampaknya,nabi,sahabat buat apa yg dia katakan,tpi ust2 hari ni cakap ja lebih,ni sala,tu salah,ni tak betul,tu tak betul,sebutulnya u yg tak betul,tak buat apa yg nabi,sahabat buat,nabi,sahabat d jamin syurg!u macam mana.....cermin dulu k....

    ReplyDelete
  74. 700803135580rozxmahali13 May, 2013

    Salam...klau mengikut ust kata banyak pincang,dia tak pincang ka,ada kita tengok org alim/nabi,sahabat ceramah sampai teriak,serak suara,tangan tunjuk sana/sini ka,nabi,sahabat sembahyg mereka dapat menyelesaikan masaalah dunia/akhirat,kita boleh ka,termasuk ust2 yg cakap berapi2,sahabat byak ilmu ka,sahabat dia tak banyak ilmu,tapi dia amalkan apa yg dia sampai,ust2 ckap berapi2,tpi amal kosong,cam nak nak masuk syurga,nabi,sahabat sembahyg sampai bengkak kaki,menangis d mlm hari,ust2 yg cakap berapi2 tu macam na,kalau sembahyg tarawih 20 rakaat dah lemah/ngantuk macam na,tu baru trawih,blum tahajud,klau pun tahajud,tu pun 2 rakaat,ust2 rasa amalan u tu hebat sangat ka,kalau u masih malu dwah lorong ke lorong,rumah ke rumah,kpong ke kpong,lebih baik u jangan tengok kepincangan org,sedangkan kepincangan u tak tahu,ust fikir,cermin dulu,banyak mana ilmu,amalan u,apakah u buat,apa yg nabi,sahabat buat,kalau belum,asik ceramah berapi2 baik ust banyak istifar,taubat,allah tak pandang ust ceramah berapi2,allah pandang sejauh mana u punya amal.contoh,nabi,sahabat dia buat apa yg dia katakan,sebab tu la allah beri jaminan syurga,ust cakap berapi2,banyak mana ust amalkan apa yg ust sampaikan.taku2 jadi ria,cakap banyak,amal kosong,sudah pasti allah benci kepada hambanya,banyak cakap,amal kosong,lihat kehidupan para2 sahabat,syurga memanggil2,kena apa,dia buat apa yg dia sampaikan.

    ReplyDelete
  75. saya setuju. ustaz fathul bersangka baik. cuma yang nak ditekankan disini ialah tentang pentingnya mendalami ilmu sebelum menyebarkannya. takut ada manusia yang jahil dok ikut melulu, timbul pulak taksub.

    ReplyDelete
  76. Ahmad Dailami19 June, 2013

    Dan saya telah menjelaskan bahawa apa yang dianggap Fathul Bari sebagai "tidak betul" itu sebenarnya telah berbalik kepada dirinya sendiri. Dia sebenarnya yang telah 'tidak betul" dalam memahami minhaj Jemaah Tabligh. Saya tela menjawab semua keterangannya dalam satu artikel di blog saya:

    http://permataislamasyairahdeobandi.blogspot.com/2013/05/menjelaskan-kesilapan-fathul-bari-dalam.html

    ReplyDelete
  77. baem idris16 July, 2013

    Assalamualaikum..ust mcm mna org alim nk tnaikn hak ilmu? Apakah antara prkara yg NABI psan smasa Hajjatulwida'?

    ReplyDelete
  78. Ahmad Dailami16 July, 2013

    Saya telah menulis bantahan lengkap terhadap kenyataan Fathul Bari tentang Jemaah Tabligh itu di sini.

    http://permataislamasyairahdeobandi.blogspot.com/2013/05/menjelaskan-kesilapan-fathul-bari-dalam.html

    ReplyDelete
  79. assalqmualaikum orang yg jahil xboleh terima pendapat.. apa yg diterangkan diatas memang benar siapa kamu yg nak menguyuk segala apa yg di utarakan oleh ustaz ni.. saya sokong dia sebab saya tahu dia bercakap sebab benar dan berpandukan ilmu bolehkah seorang guru mendidik anak murid disekolah tanpa ilmu ....pelajar macam mana jadilah bodoh xda ilmu nak salahka siapa cikgu .....kan... saya kenal sahabat saya ramai yang ikut jemaah tabliq saya hormat mereka tapi cara mereka berdakwa tidak mempunyai cukup ilmu kehidupan harian yang penuh dengan kemaksiatan ajak orang kebaikan diri sendiri kenalah perbetulkan bila ditegur marah.... mana boleh begitu ... bila cakqp pasal agama merekalah yang hebat tidak mendenfar pendapat orang.... bagi saya yg paling utama ilmu.... seharusnya para jemaah dihantar ke pusat institusi untuk berkursus setidaknya pun belajar bersama ahli agama agar ilmu menjadi mantap dan dajwa phn seirang dengan ilmu yang ada... bukan saya nak aibkan jemaah ni... terua terang saya suka mereka berdakwa tapi cara mereka salah....... tidak.mengikuti sunnah yang betul..... mereka juga seolah olah menetapkan pahala cth" kalau kau tak ikutbkeluar tiadalah pahala dan bilq kau tidak buat banyak banyak kurang pahala" sesungguhnya pahala dosa allah swt yg tentukan kita tdak layak dan siapa kita xsemestinya apa yang kita lakukan diterima oleh allah swt ... beringat usaha dakwa usaha yang murni namun disebabkan kepjncangan ilmubyang ada mencacatkan usaha ini dan masyarakat cuma pandang sebelah mata jer... wallahu alam...

    ReplyDelete
  80. insan lemah10 August, 2013

    nabi ilmu tggi tapi sanggup turunkan darjat jumpa manusia..saya ilmu rendah pun masih x nak jmpa manusia..jemaah tabligh maksud utama khuruj untuk betulkan diri duduk dalam suasana masjid..tertib jemaah tabligh betul cume ade segelintir akhlak buruk jmaah buat org pikirjemaah tabligh tak betul..maulana ilyas rah sendiri sangat2 tekankan jmaah2 tentang ilmu dan zikir..jadi kenyataan fathul bari tu pun ada betulnya..jmaah2 tabligh harus pikir positif..tetapi keluar jalan ALLAH msti di teruskan sambil tekankan ilmu dan zikir..lagi satu yg org salah phm 3h,40h,4bln...tu bukan maksud..maksud sebenar adalah cmne nk latih diri amal agama yg sempurna..kewajipan untuk tuntut ilmu adlh sampai hujung nyawa..pikir logik la..sekolah rendah knp smpai darjah 6??skolah menengah knp sampai tingkatan 5??kerna itu hanya tempoh2 kursus shj tuk di amalkan tuk peringkat kehidupan yg seterusnya..aku kuar 2h je xde org marah pon..kuar 20h xde ulama2 tabligh marah pon..ape daaa...bila kita buat sedikit pengorbanan in shaa ALLAH diri kita akan di betulkan..no 1 adalah kuar jalan ALLAH ni nk bina yakin kita yg ALLAH kuasa makhluk lansung xde kuasa...kepada jmaah tabligh semua ambil la segala komen2 positif tuk muhasabah diri kita..jangan epat melenting..teruskan..jgn terkesan pada bilangan org x nk duduk bayan..yakin lah sesungguhnya 7 petala langit 7 petala bumi lebih luas dari sume tu...

    ReplyDelete
  81. Tahun 1995 belum ada Fadhilah Amal

    ReplyDelete
  82. tahun 1995 kamu sudah ngaji di Salafi po ?

    ReplyDelete
  83. ILmu kena banyak ek...azazil memang banyak ilmu....tapi apa jadi...tapi sahabat nabi yg di hantar ke yaman memang ilmu tinggi tapi iman mcm mana...dan bilal rh...ilmu tak macam sahabat yg di hantar ke yaman ....tapi iman nya mcm mana..mudah aje usaha atas iman dulu bila iman tebal..datang ilmu mudah hendak di amal..tapi kalau ilmu banyak mana pun iman lemah macam mana nak amal...contohnya solat 5 waktu kena solat berjemaah di masjid dan muazzin beri peringatan dgn azan lagi..ini ilmu...la..semua org tahu dah masuk waktu solat...tapi berapa org yang pergi solat...sebab apa org tak pergi solat di masjid....ni ilmu kan...sbb nya iman lemah...rasa berat kan...nak buat solat di masjid...dan mereka akan kata waktu masih panjang lagi...org berilmu menjawab ni...tapi tengok bola waktu malam boleh jaga...ilmu suruh jaga tengok bola ka...so jaga solat 5 waktu dgn berjemaah berulang alik ke masjid baru boleh kita mengakuai dia benar benar beriman kepada Allah...di mana kita nak cari kekuatan solat berjemaah...org berilmu tahu tapi susah nak amal kan....sbb apa sbb iman lemah...nak kuatkan imah kita kena mujahadah...dakwah....korban...nak tau hebatnya dakwah cubala keluar ....nak naik kereta baru pun kita cuba dulu baru beli....jadi nak tau manisnya dakwah tabliq...keluar la dulu...ni keluar dak...mcm mana nak tahu manis nya...aku ni jadi karat ni sebab tak keluar lama la ni...insaAllah bagi azam...kita kena keluar...satu lagi...mana ada negara di dalam dunia ini yang tak ada markas tabliq...sedangkan dalam israil pun ada 3 markas tablik...ya...

    ReplyDelete
  84. Ustaz jom la kita masuk kawasan pendalam sabah serawak boleh ka ustaz....banyak org lagi yg perlu di dakwah....kalau dah org tablik tak dak ilmu...ustaz patul bari pergi la...depa kata islam tapi nak wajib tak tau....ustaz...bagus ustaz ambil bahagia pi sama....jom la ustaz...ustaz berimu jadi ustaz patut ambil bahagian ya....jgn harap kerajaan hantat...tapi pi pakai duit sendiri ya ustaz

    ReplyDelete
  85. Salam..
    maksud dan tujuan tabligh ni kita nak belajar perbaiki diri sendiri sambil mengingati saudara2 yg lain.tuntutlah ilmu sampai ke negeri China.dalam maksud tu. lagi kita mencari lagi banyak kelemahan diri yang kita rasa.susah nak dapatkan sifatkan zuhud.tabligh bukan nk mgajar orang.bukankah tujuan keluar itu untuk mencari keredhaanNya dan bertemu pakar2 ugama di tempat lain?untuk 1 tujuan iaitu belajar dan sama2 berkongsi.sebab tu mereka ada asas dan tertib yg diamalkan. tak kan nk jumpa orang terus cerita bab agama level phD.orang ada phD pun jadi gelap mata nampak WANG,HARTA, PANGKAT. siap berani mempertikaikan ulama.hebat golongan mereka ini. kalian nampak beza di sini.jamaah tabligh cuba sama2 menghidupkan suasana agama tp orang2 muda ni hmmmm..takde penghayatan..hentam sesama saudara.rasa ilmu di dada sudah cukup.lama saya perhatikan pergolakan ilmu yg berlaku kini, ternyata ketenangan, kelembutan lahir dari tuturkata alim ulama, orang2 tua yg beramal. orang2 lama. sikap menjadi tauladan.manusia diciptakan untuk saling melengkapi dan menutupi kekurangan.nasihat kepada semua muhasabah diri masing2.maaf sekadar perkongsian sama2 kita berdoa agar bumi Allah ini sentiasa subur dengan kalimah AGUNGNYA.AMIN

    ReplyDelete
  86. Alhamdulillah ada juga sedikit pencerahan..just nak kongsi pengalaman aku .Aku penah beberapa kali dengar bayan (ceramah tabligh) dari jemaah arab..dorang memang low profile dan selalunya dorang go through dgn hadis2 sahih yang masyhur..terutamanya dorang always guna hadis dari arbain nawawi hadis 40) tapi Orang tabligh kat msia ni sebenarnya lagi power dr tabligh arab, mana taknya ,dorang selamber rock je dalam menyampaikan agama...terlalu banyak bahan2 agama yang super duper dalam bayan ..setakat hadis palsu tu biasa ja...takde rasa salah dan nyesal sikit pun ,just happy go loucky je dalam menyandarkan sesuatu pada Rasul saw sampai orang yag tahu basic hadis sikit2 jadi takut nak duduk dalam majlis bayan dorang....aku penah join 3 hari...so sedikit sebanyak aktiviti dan pengisian dalam aktiviti aku tau la sikit2...Malangnya....banyak sangat hadis palsu..laa asla lahu ..dalam bayan,muzakarah adab, cerita2 sahabat...antara yg popular aku ingat ialah kisah kelebihan solat 2 rakaat saidina ali r.a baru balik dr medan perang ..sampai akhir sekali alat kisar gandum berputar dgn sendirinya...betoi ke cerita ni..kalau tanya dalil buang masa je..memang dorang ni hidup tanpa dalil...lepas balik 3 hari..takde la aku cari dalil pun...tapi ada satu kisah dalam sahih bukhari...kisah jabir r.a buat kenduri secara tak sengaja masa peperangan khandaq..memang panjang hadis tu dan seekor anak kambing dan sedikit gandum cukup untuk menampung keperluan makanan seluruh tentera islam dalam peperangan khandaq..berapa ribu orang aku taktau..mungkin ribuan orang...cer cek sendiri...
    Lagi satu terlanjur dok cerita kat sini.. nak kongsi status hadis pelik2 dalam tabligh ni...aku rasa hadis2 pelik ni hidup subur di JT malaysia je sebab pemantauan memang takde dr Sri Petaling......apalagi hadis rahaba dan mutakallim la...dua hadis tu ada dalam adab gash...kalau hadis tu jatuh dhoif pun jadilah .....kalau takde tu do la somting..sebab ancaman menyebarkan hadis palsu ni adalah NERAKA...Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ash radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempat duduknya di NERAKA.” (Riwayat Al-Bukhari)

    Ada mamat tu kata masuk masjid kalau ada majlis ilmu cukup zikir apa ntah aku dah lupa than dapat pahala tahiyyatul masjid...sakit jiwa Alhamdulillah time tu memang aku masih fresh ttg perbahasan ulama2 ttg tahiyyatul masjid.. so setau aku yang masih fresh ni mana ada amalan camtu dalam perbahasan hadis2 berkenaan tahiyyatul masjid...tapi aku still dapat ingat kisah Rasul saw menegur suaik al ghatafani ketika rasul saw berkhutbah jumaat..sulaik ghatafani massuk masjid ...dan rasul saw mengarahkan sulaik ghatafani r.a untuk bangun dan buat solat 2 rakaat..(bukhari) ...so aku pun mention hadis tu dalam muzakarah adab masjid...semua diam ..pastu muka sorang2 macam ikan talapia ..last2 ada sorang pakcik tu kata ...kalau hadis bukhari memang la sahih..tapi mungkin ada penjelasan yag kita rang awam ni tak paham...lepas ni kita buleh rujuk kat ustaz atau maulana2 kita..aku diam ja la...menghadapi kehebatan dorang dalam menolak hadis sahih ..bukhari plak tu..dan sudah semestinya memang depa lebih mencintai amal2 agama yang datang dari burzuq2 (senior)mereka walau takda dalil sekalipun...

    ReplyDelete
  87. boleh check kat sini untuk lebih detail..

    http://wirapendang.blogspot.com/2013/10/pemurnian-beberapa-isu-pilihan.html#comment-form

    ReplyDelete
  88. hamba Allah02 April, 2014

    saya hormati pendapat ustaz dalam kritikan terhadap jemaah tabligh...nak tanya, ustaz buat kajian berdasarkan apa yg dinukilkan oleh guru ustaz yakniSyaikh Abdul Muhsin Al ‘Abbad hafidzahullah semata-mata atau ustaz pernah ikut serta dalam kelompok mereka??maksudnya pernah cuba untuk turut serta keluar dalam tempoh tertentu??kalau imam ghazali boleh dikritik, pendapat tuan guru ustaz xboleh dikritik la maksudnya??....mmg tidak dinafikan, ramai ahli jemaah tabligh yg kurang mahir dalam ilmu agama...kenapa tidak ustaz turut serta dalam dakwah mereka untuk memimpin?? ustaz.....kita sekarang dah masuk dalam era akhir zaman...zaman penuh dengan fitnah...kalau tiada siapa yg keluar berdakwah siapa lagi?? nak tunggu ustaz2 yg dok pejabat?? tunggu kena jemput bersurat??pasal bayaran saya tak nak sebutla....kesian...umat sekarang dalam kehancuran??saya nak bagi contoh....kalau orang xciden tepi jalan, kita yang xmahir dalam nk menyelamat org tak kan kita biarkan saja....sekurang2nya kita kol ambulan, bomba dsb.....
    satu lagi...mereka keluar berdakwah, untuk memperbaiki diri mereka sendiri..bkn mereka yg bagi hidayah, ALLAH SWT...tp kita perlu ada pengorbanan untuk agama..bkn dakwah itu duduk di kerusi yg empuk di msjid2 saja...saya menyeru ustaz fathul dan ustaz2 lain bersama-sama dalam menyampaikan dakwah...bersusah payah...pergi pintu ke pintu rumah orang...lorong ke lorong jalan...tapi taknak dgn beralasan zaman sudah berubah...sudah maju dsb......wallahu alam...

    ReplyDelete
  89. Bodoh punya ustaz, kalau org pergi disko ke pub ke xpertikaikan pulak, ni org nk ajak org pergi masjid pun nk dituduh sesat,sya tgk banyak org jahil agama masuk tabliq berubah jadi baik dn sembhyang 5waktu dimasjid dn mngmalkan sunnah, org belajar tarikat pun blum tentu amalkan sunnah 100%.bab2 tauhid semuanya ustaz crilah guru blajar tauhid, org tabligh bnyak smpaikan hadis je ustaz, nabi pun suruh kita pegang hadis dn qur'an.saya bukan jemaah tabligh, tapi saya suka perhatikan usaha2 agama yg ada skrg ni, kebanyakkanya mempertikaikan org lain, jgn ingat ilmu kita da hebat, ilmu yg ada kt dunia ni umpama secelup jari dilautan, biarlah org lain buat apepun yg baik janji jgn lari dri aqidah dn sesat sudah.dri org jahil...

    ReplyDelete
  90. Apakah Jamaah Tabligh (JT)itu gerakan sesat? Pertanyaan ini diajukan oleh salah seorang alumniPP Al-Khoirotsekitar dua bulan lalu melalui SMS.[1]Pertanyaan tersebut wajar diajukan karena Jamaah Tabligh merupakan gerakan da’wah yang lahir dan berkembang di luar Indonesia, tepatnya di India. Sehingga tidak banyak santri dan kyai Indonesia yang memahamigerakan da’wah JT saat gerakan ini mulai masuk keIndonesia. Apalagi ada pendapat beberapa ulamaArab Saudi yang menganggap JT sebagai gerakan sesat, bid’ah dan bahkan syirik. Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz, misalnya, berfatwa demikian:“Adapun jama’ah (firqah) tabligh yang terkenal dari India itu, di dalamnya terdapat khurafat-khurafat,bid’ah-bid’ah dan kesyirikan-kesyirikan. Makatidak bolehkhuruj(keluar) bersama mereka. Kecuali kalau ada ulama yang ikut bersama mereka untuk mengajari mereka dan menyadarkan mereka, maka ini tidak mengapa. Tapi kalau untuk mendukung mereka, maka tidak boleh, karena merekamemiliki khurafat dan bid’ah. Dan orang alim yang keluar bersama mereka hendaknya menyadarkan dan mengembalikan mereka kepada jalan yang benar.” [2]

    ReplyDelete
  91. abdul halim19 April, 2014

    ...semua perkara nak dgn ilmu,jika tabligh tanpa ilmu dia akan terbalik.k

    ReplyDelete
  92. andai kita muslim kompak untuk mengajak kepada yg hak dan mencegah yg mungkar.bukan cuma menjatuhkan sesama muslim .intinya semua muslim ingin mendapat keridhaan Allah SWT.bukan bertengkar mempermasalahkan cara mendapatkan keridhaan-Nya

    ReplyDelete
  93. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    Saya adl anak dari ibu mualaf dan ayah pedagang serius, sejak kecil hingga dewasa aku hidup di antara teman-teman kristiani dan lingkungan yg jauh dari keagamaan krn kami bertepatan tinggal di manado,. Bukan saya saja yg seperti ini mungkin ada ribuan atau jutaan org berada di lingkungan spt saya saat ini yg hidup dan berpandangan tidak spt yg di harapkan rasul.. Hingga saya mengetik pesan ini tidak ada seorang kiyai, ustadz dan ahli ilmu agama yg datang mengunjungi kami memberi nasehat dan memberi ilmu agama secara langsung mungkin krn terlalu sibuk belajar atau mungkin malu turun ke tempat2 yg penuh kemaksiatan spt di tempat kami tempati saat ini Mungkin juga jijik atau takut hanya Allah saja yg tau.. jika org2 spt kami ingin selamat dari adzab Allah apakah harus menunggu para ustadz dan kiyai...?
    Alhamdulillah saat ini saya dan juga banyak teman2 yg dahulu gemar bermaksiat sudah sholat 5 waktu di masjid, bahkan kami sudah sepakat utk mengajak semua org agar taat kepada Allah meski kami menyadari ilmu agama kami sgt kurang bahkan tidak ada krn kami hanya memiliki modal kesadaram dan prihatin dgn lingkungan,.
    Perlu di ketahui bahwa hidayah yg saat ini saya dan teman-teman dapatkan saat ini bukan krn di datangi oleh maikat dari langit atau para kiyai dan ustadz.. Tapi kami di datangi oleh teman2 dari jamaah tabligh yg kurang lebih modal mereka juga seperti modal kami yakni kesadaran dan prihatin..
    Adakah para ustad dan kiyai juga orang pintar spt antum2 ini mau dtg ke tempat kami berbagi ilmu..? Agar kami tak perlu repot2 lagi berdakwa ke penjuru dunia utk menyampaikan kalimat tauhid hanya dgn modal yg saya nukilkan tadi..
    Semoga catatan ini menjadi bahan pemikiran anda2 yg pintar agama.. Jgn hanya duduk di depan laptop, hp dan alat canggih lain utk memprotes saudara2 kita yg lagi berjuang utk agama yg kita cintai ini.. Tapi berbuatlah utk selamatkan orang2 yg senasib dgn saya dahulu yang saat ini jgnkan kenal hidayah.. Mengenal Allahpun tidak.. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

    ReplyDelete
  94. insya allah yg nulis blok ini di pilih oleh allah tuk berdakwah.ilmu agama itu di amalkan dan di sampaikan bukan hanya bisa menyalahkan.jangan tanya rasa durian seperti apa dengan orang yg gak pernah makan durian.ambil dakwah sebagai pengangan hidup insya allah baru tau gmn rasanya nikmat iman.sukron 4 bulan kuruj fisabilillah...insya allah

    ReplyDelete
  95. Partisipasi dan amal jariyah dalam perluasan dan pembangunan masjidil
    haram dan masjid Nabawi

    1. Niat Ibadah ( dari Allah,Karena Allah dan untuk Allah)
    2. Membawa beberapa batu kerikil kecil yang Haq dari tanah air
    3. Point no 2 dapat dibawa sendiri/ dititipkan kepada Jamaah yang akan
    berangkat Umroh dan Haji
    4. Batu kerikil diletakkan diarea yg sedang dibangun/di Cor semen
    5. Atau dititipkan kepada pekerja pembangunan agar diletakkan ditempat
    tersebut
    6. Mudah-mudahan Allah Ridho dengan apa yang kita kerjakan

    * Umumnya waqaf qur'an
    * Tidak ada kotak amal di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi
    * Mungkin Batu kerikil tidak berarti untuk sebagian orang,akan tetapi
    jika diletakkan di kedua Masjid tersebut,paling tidak batu kerikil ini
    akan menjadi bagian terkecil dari bangunan tersebut.
    * Moment Perluasan dan Pembangunan Masjidil haram dan Masjid Nabawi

    ReplyDelete

All Rights Reserved by Dr. Fathul Bari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Abu Aqif Studio

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.