Top Ad unit 728 × 90

Terbaru

recent

Fahaman Wahabi, bid'ah dan perbezaan pendapat

Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

Soalan:

Saya hendak bertanya tentang isu wahabi.

Jawapan:

Isu wahabi ini seperti cerita hantu “Jangan Pandang Belakang”. Tidak ada apa pun di belakang tetapi berasa sahaja seperti ada sesuatu. Ia sebenarnya ibarat satu hantu yang cuba ditakut-takutkan orang dengannya. Perkataan wahabi itu disandarkan pada nama Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi rhm.

Asy-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi rhm ini apa sejarah dan apa ceritanya? Beliau boleh dikatakan sebagai bapa kemerdekaan Saudi di mana hasil kerjasama beliau dengan Su’ud telah berjaya membentuk negara Saudi dengan menjadikan mazhab Hanbali sebagai mazhab utama dalam negara tersebut. Mazhab Hanbali ialah sandaran kepada Imam Ahmad bin Hanbal.

Setelah berjaya membentuk sebuah negara Saudi maka diletakkanlah mazhab Hanbali sebagai mazhab dalam negara Saudi sehingga ke hari ini. Muhammad bin Abdul Wahhab banyak menulis dan tulisan-tulisannya adalah tentang akidah, anti-syirik, anti-sihir, anti-tangkal, dan perkara-perkara yang mencacatkan akidah paling banyak yang ditulis. Antara tulisannya yang terkenal luas tersebar seperti Kitabut Tauhid, dan Ushulus Tsalatsah (Tiga dasar agama) yang dipetik daripada hadis Abdullah ibn Mas’ud RA,
من رضي بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وجبت له الجنة

Maksudnya: “Barangsiapa yang redha Allah sebagai Tuhannya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Nabi, maka layaklah baginya Syurga.” (riwayat Imam Muslim)

Daripada itu beliau mengarang kitab Ushulus Tsalatsah (Tiga Landasan Utama) yang membahaskan bagaimana mengenal Allah, Rasul, dan Islam. Beliau juga menulis Kasyfu Asy-Syubuhat (Pembongkaran Syubhat-syubhat) yang membongkar kristianisasi dan triniti, tentang hak-hak wanita, memfokus juga pada isu-isu dalaman akidah dan sebagainya.

Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab ikon perpaduan di Arab Saudi

Beliau memiliki ramai musuh kerana apabila dibentuk negara Saudi sudah pasti berlaku banyak pertembungan dan peperangan, termasuk juga peperangan di antara ahli mazhab. Beliau bermazhab Hanbali, ada yang lain bermazhab Syafi’i, Hanafi dan Maliki. Di empat penjuru ka’bah mereka berpecah kepada 4 jamaah solat mengikut mazhab masing-masing. Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab melihat semua jemaah ini perlu disatukan dan menetapkan mazhab Hanbali sebagai mazhab rasmi negara. Sama seperti kita di Malaysia bermazhab Syafi’i.

Antara projek utama beliau ialah merobohkan kubur yang dibina lebih tinggi daripada yang asas, bukan membongkar kubur. Asas dalam hadis Nabi SAW, tinggi kubur hanya sejengkal daripada tanah dan diletakkan pada kepala kubur itu seketul batu sahaja sebagai tanda. Tetapi pada zaman itu kubur-kubur dihias. Sedangkan Nabi SAW telah mengutuskan Ali bin Abi Thalib RA dan Ali bin Abi Thalib mengutus Abul Hayyaj Al-Asadi untuk merobohkan mana-mana kubur yang tingginya melebihi sejengkal.

Maka Muhammad bin Abdul Wahab yang memahami hadis ini merobohkan kubur yang lebih tinggi. Orang yang tidak berpuas hati seperti golongan penyembah dan pemuja kubur menuduh beliau sebagai merobohkan kubur, walhal beliau bukan membongkar kubur ikut suka.

Beliau juga menyeru kepada mentaati pemerintah Islam yang sah, kerana itu beliau mempertahankan kerajaan Su’ud. Jadi disebabkan hal ini orang menjadi takut. Mereka menghentam dan mengeluarkan kata-kata yang keji dan dusta terhadap Muhammad bin Abdul Wahhab adalah juga kerana isu politik, selain daripada isu akidah.

Isu akidah adalah satu isu serius. Khususnya berlaku pertembungan antara golongan sufi dan Muhammad bin Abdul Wahab. Golongan sufi berpegang kuat dengan amalan seperti tahlil, nisfu sya’ban, Maulidurrasul, dan sebagainya. Muhammad bin Abdul Wahab tidak memperjuangkan isu-isu ini kerana penulisan beliau banyak menyentuh isu akidah. Namun pendekatan kerajaan Saudi pada hari ini mengambil langkah membahaskan isu bid’ah, isu hukum beramal dengan hadis lemah.

Memahami definisi bid’ah 

Sekarang kita bertengkar banyak isu-isu kecil berpunca daripada tidak selesainya takrifan apa itu bid’ah dan isu berhukum dengan hadis lemah adakah dibolehkan atau tidak. Jika diselesaikan dua isu ini, banyak isu lain akan selesai. Masalahnya sekarang takrif bid’ah hendak ikut takrif siapa?

Ada yang mengatakan hendak mengambil takrifan Imam Syafi’i. Baik, apa takrifan Imam Syafi’i tentang isu bid’ah?

“Bid’ah itu ada dua, apa yang bertepatan dengan as-sunnah itulah bid’ah yang terpuji, apa yang bercanggah dengan sunnah itulah bid’ah yang tercela.”

Adayang mengatakan ingin mengambil takrifan bid’ah Imam Asy-Syathibi. Apa kata Imam Asy-Syathibi?
طريقة في الدين مخترعة تضاهي الشرعية يقصد بالسلوك عليها المبالغة في التعبد لله سبحانه

“Bid’ah itu adalah jalan yang direka cipta di dalam agama, penciptanya menganggap apa yang diciptanya itu sesuai dengan syariat, tujuan mengamalkannya untuk berlebihan dalam mengabdikan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.”

Ada yang berkata mahu mengambil takrifan Imam Al-Izz Abdis Salam yang mengkategorikan bid’ah kepadalima; wajib, sunat, makruh, haram, harus. Adayang berkata hendak mengambil takrif Imam Nawawi, Ibnu Hajar, As-Suyuthi, dan lain-lain. Selagi isu ini tidak selesai nescaya banyak isu lain yang juga tidak akan selesai.

Walaupun kita berselisih, berbeza pendapat dan pandangan, janganlah sampai membawa kepada perpecahan. Perselisihan hendaklah diluruskan dengan etika dan adab, hormat menghormati antara satu dengan yang lain, barulah boleh hidup dalam harmoni. Perselisihan adalah perkara fitrah, Nabi sudah menyebutnya di dalam hadis, maksudnya:
“Barangsiapa yang hidup selepas kewafatanku akan melihat perselisihan yang banyak.” (riwayat Imam Abu Daud)

Kita berselisih dalam berpakaian, makanan, pilihan kasut, kenderaan, pilihan isteri, suami, begitu juga dalam agama ada juga yang kita berselisih. Ia tidak dapat dielakkan. Cuma hendaklah kita menggunakan kaedah yang betul agar dapat mengelakkan perpecahan, sebab semua perpecahan bermula daripada perselisihan, tetapi bukan semua perselisihan membawa kepada perpecahan.

Mengurus perselisihan agar tidak menjadi perpecahan

Bagaimana kita hendak menguruskan perselisihan antaranya adalah dengan cara hormat menghormati. Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) pernah merobohkan kubur di Pulau Besar. Adakah JAIM wahabi kerana merobohkan kubur? Muhammad bin Abdul Wahab juga membuat perkara yang sama.

JAIS pernah menangkap Syiah. Gerakan Muhammad bin Abdul Wahab, gerakan Saudi yang dikatakan wahabi pada hari ini mereka melawan syiah habis-habisan. Syiah sangat membenci wahabi. Jadi adakah JAIS wahabi? Oleh itu janganlah kita mudah memberi label apabila melihat pihak lain menyamai tindakan di dalam beberapa perkara, melabelkan wahabi dan sebagainya. Ini semua cerita-cerita hantu.

Seperti yang saya katakan tadi, perselisihan adalah perselisihan. Bagaimana kita hendak meluruskan agar tidak membawa kepada perpecahan kerana perpecahan adalah suatu yang dibenci.

Teks disediakan berdasarkan rakaman kuliah berikut :

http://www.youtube.com/watch?v=Y_3qQqPypX8
Fahaman Wahabi, bid'ah dan perbezaan pendapat Reviewed by Fathul Bari Mat Jaya on 6:00 PM Rating: 5

9 comments:

  1. adakah anda belajar dengan ulamak wahabi. ye atau tidak

    ReplyDelete
  2. Walaupun ustaz byk kali ceramah tentang perkara ni..tak pe. Takde masalah..mmg peranan ustaz ahlul sunnah utk berikan pencerahan tentang perkara ni. Teruskan berdakwah ustaz. Barakallah hufik..

    ReplyDelete
  3. jihad di palestin ada tau...............

    ReplyDelete
  4. err, ustaz fathul bari ni dlm byk tulisan mempertahankan wahabi??? errrrkkk

    ReplyDelete
  5. khoiruddin11 April, 2013

    ustad bidah,syirik,talklid,hanya masalah agama saja itu menurut ustad yg bagaimana tad
    biar aku bisa jalalani

    ReplyDelete
  6. walaupun islam telah lama bertapak di alam melayu..tetapi masih terdapat amalan-amalan melayu yang yang menyalahi syariat diamalkan..

    ReplyDelete
  7. assalaamu'alaikum, ustadz ana mau tanya, sp sbnarnya wan ji itu?? apa akidahnya?? ana ykin ustadz knal dia. ana tanya ini soalnya dia prnah brbcara mrndahkan orang2 yg mnsbatkan mreka sbg salafi, dg brkata kalau mreke bkan salafi (pngikut manhaj salafussaleh), akan tetapi SALAHPI, pdahal kan mreka jg brphaman lurus spt Rasulullah & sahabatnya srta org2 yg brusaha mngikuti mreka, tmsuk imam yg 4 (wlaupun yg ana lhat dlm sbgian hkum furuiyyah bnyak cndong kpd imam ahmad), 'afwan sblumnya ana tnya lwat blog antum, soalnya ana ga th blog sdara wan ji. syukron, barakallahu fiik

    ReplyDelete
  8. Anda bercakap tentang perbezaan pendapat? Benarkah? Takutlah Tuhan. Dikalangan pengikut mazhab di Malaysia tidak ada masalah sebenarnya. Tapi yang masalah adalah pihak anda yang sering buat provokasi.... mengatakan orang lain bidaah dan setiap bidaah itu sesat. Jangan guna pendapat imam mazhab sebab kami dah tahu dan tiada masalah. Bagaimana keadaan anda di Perlis? Jelas fahaman anda adalah setiap bidaah itu adalah sesat bukan seperti tulisan anda di atas. Jika begitu maka sesatlah Abu Bakar, Umar , Usman dan Ali atas beberapa perkara yang tak dibuat nabi tapi mereka melakukannya. Tak perlulah sebut kerana semua dunia Islam dah tahu.... Oh ya,, baca doa bahasa Melayu tak bidaah kaa... sebab ikut Kaedah anda maka kena guna doa yang nabi ajar je..... Takutlah Tuhan kerana berdolak dalik. Kepada orang yang baru nak kenal Wahabi... Di Malaysia ni dah lama di Perlis.... sekejap boleh buat, sekejap tidak... jumpa hadis lain tak boleh pula, jumpa lagi boleh pula..... maklumlah belajar tak habis.... mana boleh lawan ulama muktabar....

    ReplyDelete
  9. […] http://ustazfathulbari.wordpress.com/2012/06/17/fahaman-wahabi-bidah-dan-perbezaan-pendapat/ […]

    ReplyDelete

All Rights Reserved by Dr. Fathul Bari © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Abu Aqif Studio

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.